Jubileum

Thema: Jubileum, 10 x BUzziNG

– met véél quatre-mains –

10e Pianodag

cover jubileum
Wanneer:  25 november 2007
Docenten BUzziNG: Hetty Floors, Aletta Sebus, Flor Verhey, Anke van der Vinne
Gastdocenten: van vorige thema’s (zie onder)
Extra docenten voor groepslessen: Kaoru Iwamura, René Maurer, Angelique Petit
Masterclass en concert: Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar
Locatie:  Utrecht, UCK

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Utrecht, het VSBfonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds (Ankie Wiegant-Brinkgreve Fonds), het kfHeinFonds en het Fentener van Vlissingen Fonds.

Jubileumboekje: A5, 50 blz., geïllustreerd. Hier te bestellen.
– Voorwoord door Christo Lelie
– BUzziNG
– 1. t/m 9. Vorige BUzziNG-thema’s in vogelvlucht
– 10. Quatre-mains: geschiedenis
– Quatre-mains: tips
– Colofon

cover Jubileumboek

De 10e Pianodag werd een feestje, met een veelzijdig keuzeprogramma waarin oude thema’s en gastdocenten nog eens terugkwamen. Bijna 80 deelnemers kwamen spelen, luisteren, praten en dansen of trommelen. We konden zowel oude bekenden als nieuwe gezichten begroeten. Speciaal thema was: quatre-mainsspel.
Als kroon op de dag was er een masterclass en een concert door het bekende quatre-mainsduo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar.

Jub.taart

Quatre-mains

In vrijwel alle BUzziNG thema’s zijn vierhandige stukken te vinden. Als overkoepelend feestelijk thema bij deze 10e Pianodag was daarom gekozen voor ‘quatre-mainsspel’. Veel mensen hebben als duo meegedaan, zowel in de groepslessen als in sommige workshops. Er waren zelfs een paar ‘blind-BUzziNGdates’ – duo’s die via BUzziNG gekoppeld zijn.
Vier duo’s deden mee aan de masterclass van Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar. Eén extra duo wist door hun goede spel tijdens de groepsles een ‘wild card’ te bemachtigen. Het repertoire in deze bijzonder levendige masterclass was een mooie afspiegeling van BUzziNG-thema’s:

  • Louis Andriessen, Nuit d’Eté
  • Erik Satie, 3 Morceaux en forme de poire
  • Jan van Dijk, Ordre
  • Franz Schubert, Ländler
  • Sergei Prokofjev, Peter en de Wolf (bew. Elizabeth Lauer, Neil Kjos).

Jub.WynLeo mc kl   Jub.8mains kl

BUzziNG zelf trad op met een feestelijke Galop Marche van Albert Lavignac voor 8 handen.
De dag werd afgesloten met een zinderend concert door het meesterduo Jordans-van Doeselaar:

  • Ludwig van Beethoven, Acht Variationen über ein Thema des Grafen von Waldstein
  • Francis Poulenc, Sonate
  • Camille Saint-Saëns, Carnaval des Animaux

Groepslessen en workshops

GROEPSLESSEN ochtend
In de vertrouwde formule van BUzziNG werd er eerst in 7 groepen van ± 7 spelers (of duo’s) gespeeld. Stukken uit de repertoirelijst van de diverse BUzziNG-thema’s waren thuis voorbereid. Eén van de groepen speelde op een fortepiano, onder leiding van gastdocent Kaoru Iwamura. Deze fortepiano, een kopie van een Anton Walter uit ± 1790, was speciaal voor de Jubileumdag gehuurd bij Gijs Wilderom.

Jub.Kaoru mc kl

10 WORKSHOPS middag
Sommige workshops waren ‘doe’-workshops, andere meer ‘lecture-recitals’.

1. Historische piano: op vleugels van Bach naar Chopin – gastdocent Gwen Savalli
De 6e Pianodag vond plaats op een wel heel bijzondere plek: het Sweelinck Museum in Amsterdam, dat een unieke collectie toetsinstrumenten uit de 18e en 19e eeuw omvat en een restauratiewerkplaats. Conservatrice/restauratrice Gwen Savalli kwam naar de jubileumdag om te vertellen over haar werk en om deelnemers te laten kennis maken met de klankwereld van historische klavieren.

2. Historische dans: van Menuet tot Mazurka – gastdocent Dorothée Wortelboer
Welke pianist speelt niet regelmatig een Menuet of Gavotte, zonder te weten welke dansbeweging daar oorspronkelijk bijhoorde? Net als op de 9e Pianodag, kwam dansmeester Dorothée Wortelboer ons daarom ten dans vragen in een hofdans van 17e of 18e eeuw. Haar dansinstructie met een grote groep stond weer garant voor lering en vermaak.

3. Clara en Robert Schumann: Passie en Poëzie – docent BUzziNG Anke van der Vinne
De 4e Pianodag stond in het teken van Romantiek en Weltschmerz, liefde en wanhoop, Florestan en Eusebius, Träumerei en Erster Verlust. Met brieven en poëtische muziek van hem en haar.

4. Heitor Villa-Lobos: Bach in de jungle – docent BUzziNG Flor Verhey
BUzziNG ging bij de 8e Pianodag op ontdekkingsreis naar de warme klankwereld van Brazilië. In het tamelijk onbekende en eigenzinnige pianorepertoire vol kleine en grote werken van Villa-Lobos (1887-1959) vonden we Afrikaanse, Indiaanse en Europese (impressionisme!) invloeden. In deze lezing kon men zich laten onderdompelen in kleurrijke passie en aanstekelijke ritmes. Ook Bach duikt op.

5. Braziliaanse percussie – gastdocent Pepijn Zwaanswijk
Via de pianomuziek van Villa-Lobos raak je gefascineerd door de ritmiek die erin te vinden is en die deels Afrikaanse wortels heeft. Pepijn Zwaanswijk is percussionist en gespecialiseerd in Batucada. Hij bracht een paar kisten vol Braziliaanse slaginstrumenten mee en iedereen kreeg een eigen ritmisch patroon. Het resultaat na 45 minuten oefenen – zonder noten –  was weer overweldigend.

6. Satie en de Groupe des Six: Bonjour, Paris! – docent BUzziNG Hetty Floors
Voor de 5e Pianodag dook BUzziNG in het bruisende Parijse kunstleven van begin 20e eeuw. Rond 1920 werd een groep jonge componisten tot ‘Groupe des Six’ gebombardeerd: Poulenc, Milhaud, Tailleferre, Auric, Honegger en Durey. Samen met enfant terrible Erik Satie trokken ze ten strijde tegen de zware Duitse Romantiek. Hun lichtvoetig mengsel van neo-barok, circus, café, absurdisme en humor passeerde de revue. Bonjour, Paris!

7. Sergej Prokofjev: vingerballet met een glimlach – docent BUzziNG Aletta Sebus
Een ‘jonge wilde’ zoekt zijn geluk in de VS, maar keert terug naar het Rusland onder Stalin, omdat hij het losbarsten van de lente niet kan missen. Verschillende aspecten van de sterk verhalende muziek van deze Russische pianist en componist (3e Pianodag) werden belicht, varierend van groots en wild tot fijnzinnig humoristisch en bijtend sarcastisch. Vooral de sublieme Visions Fugitives zijn een ‘must’ voor de piano. En vergeet Peter en de Wolf niet, voor piano beschikbaar in verschillende bewerkingen.

8. Piano in de Polder: Nederlandse pianomuziek van na 1945 – docent BUzziNG Hetty Floors
Er was eens: een schat aan ongekende noten en pianoklanken van eigen bodem (7e Pianodag). Van Jan van Dijk tot Klaas de Vries. Drempelvrees? In deze lecture moesten de deelnemers misschien even ‘tegen de wind in fietsen’, maar al snel ontrolde zich een uitdagend en afwisselend landschap met experimenten, grafische partituren en pop-invloeden. En vooral: veel speelbare muziek.

9. Nederlandse componisten: Willem Wander van Nieuwkerk en Nathalie Boogers
Voor Piano in de Polder gaf BUzziNG een compositie-opdracht aan twee Nederlandse componisten. Resultaat was een prachtige, interessante bundel met 8 stukken van hen beiden, van vrij eenvoudig tot redelijk gevorderd, zowel solo als quatre-mains. Vierkant draaien, Altijd mooi weer, Over het water, Cantus, Crevette, Louis, Nachtvlucht, De Spiegel. De componisten vertelden over hun werk en hoe ze zich sindsdien alweer ontwikkeld hadden. Een paar deelnemers speelden hun stuk en kregen feedback van de componist.

10. Extra groepsles – docent BUzziNG Aletta Sebus
Voor wie ‘gewoon’ nog eens zijn of haar stuk wilde laten horen en daarover van gedachten wilde wisselen met een docent en met de andere groepsleden.