Dans-en-de-piano

Thema: Dans en de piano, van menuet tot mazurka

9e Pianodag

coverDansende_piano_2005

Wanneer: voorjaar 2006
Gastdocent: Dorothée Wortelboer
Docenten: Hetty Floors, Flor Verhey, Aletta Sebus, Anke van der Vinne
Locaties: Utrecht, UCK; Den Haag, Hogeschool Helicon

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds (Ankie Wiegant-Brinkgreve Fonds).

Themaboek: A4, 27 blz., geïllustreerd. Hier te bestellen.
– Voorwoord
1. Dansen in Europa
2. Ontstaan en ontwikkeling van de instrumentale suite
3. Componisten, dans en piano
4. Alfabetisch lexicon van dansen
– Bronnen

dans_ballroom_kl

Het kan bijna niet missen of u heeft wel eens muziek gespeeld met een dans als titel erboven: Menuet (Minuet), Gavotte of Mazurka. Misschien heeft u zich wel eens afgevraagd welke danspassen er eigenlijk bij horen. Op de pianodag nemen we u mee terug in de tijd, naar de tijd van de boeken van Jane Austen en van de groepsdansen op de grote bals. In de 18e eeuw waren dans- en muziekles vanzelfsprekende en onmisbare onderdelen van de burgerlijke en adellijke opvoeding. Iedereen danste en kende de etiquette van kleding en houding. Hoewel het menuet in de tijd van Mozart misschien al niet meer de populairste dans was, toch kon hij die uitstekend dansen en schreef hij vele menuetten. In onze tijd leven wel allerlei dansstukken voort, maar we missen het gevoel voor de bijpassende beweging en dansfiguren.

Daarom biedt BUzziNG u de kans om kennis te maken met een aantal historische dansen onder leiding van danseres Dorothée Wortelboer. We gaan aan de slag met pianorepertoire dat misschien al bekend is, maar dan met een meer ‘dansante’ interpretatie, gevoed door de danservaring. Denk bijvoorbeeld aan de dansen uit het Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, de Franse Suites van Bach, de Menuetten van Mozart en de Mazurka’s van Chopin.

Mogen wij deze dans van u?

dorothee

Gastdocente Dorothée Wortelboer specialiseerde zich na een klassieke balletopleiding in renaissance- en barokdans. Met haar staat van dienst als onderzoeker, reconstructie-choreograaf en uitvoerend danseres en met vele publicaties op haar naam, geldt zij in Nederland als dé ‘dansmeester’. Zij geeft regelmatig workshops in binnen- en buitenland. Zij zal ons ten dans vragen en ons meevoeren in de dansbewegingen van de 18e eeuw.