Geschiedenis

Hier kunt u lezen wat Stichting BUzziNG deed, hoe het ontstaan is, wat de uitgangspunten zijn voor de pianodagen en welke thema’s er geweest zijn.

Landelijke pianodagen

Voor amateurpianisten zijn er weinig mogelijkheden om eens buiten de huiskamer te spelen en andere pianoliefhebbers te ontmoeten. Stichting BUzziNG organiseert daarom al vele jaren inspirerende en leerzame pianodagen voor amateurs van alle niveaus. De dagen zijn gewijd aan een bijzonder thema uit de muziekgeschiedenis van de pianomuziek. Luisteren en zelf spelen staan centraal, een dag lang.

Het programma bestaat uit:

  • een inleiding met luistervoorbeelden
  • groepslessen
  • een slotpresentatie.

Deelnemers maken vooraf een keus uit een geselecteerde repertoirelijst die is ingedeeld naar drie niveaus. In de groepslessen, die begeleid worden door gespecialiseerde pianodocenten, spelen deelnemers de stukken die zij thuis hebben voorbereid.

Soms is er een workshop van een gespecialiseerde gastdocent.

Bij elk thema wordt een themaboek samengesteld, met achtergrondinformatie en een toelichting op het repertoire.

Iedereen vanaf ± 15 jaar kan meedoen: van beginnend tot gevorderd, solo of als duo. Ook toehoorders zijn welkom.

Hoe het begon

In 1995 organiseerden pianodocenten Mirjam Dirkx, Anke van der Vinne en Flor Verhey, toen net afgestudeerd aan het Utrechts Conservatorium, een themadag voor amateurs. Amateurpianisten hebben weinig gelegenheid om hun hobby buiten het isolement van de huiskamer en de eigen les te beleven. In de “gewone” pianoles is vaak geen tijd om dieper in te gaan op een componist of muziekstroming. De eerste pianodag, die onder de titel ‘Met Bartók aan de piano’ in Werkhoven plaatsvond op de concertzolder van Evert Snel, was een succes en de organisatoren besloten door te gaan onder de naam BUzziNG, een gonzend klankstukje uit de Mikrokosmos van Béla Bartók dat symbool staat voor de pianodagen.

Uitgangspunten

De uitgangspunten van toen gelden nu nog steeds:

  • een laagdrempelige dag voor volwassen amateurs, ook beginners
  • in een ontspannen sfeer gezamenlijk nieuwe luister- en speelervaringen opdoen
  • een interessant thema dat tamelijk onbekend is en repertoire biedt voor beginners, middenniveau en gevorderden
  • een repertoirelijst, ingedeeld naar deze drie niveau’s
  • deelnemers kiezen hier ruim van tevoren stukken uit die zij thuis voorbereiden (met of zonder hulp van de eigen docent)
  • ook toehoorders zijn welkom
  • een lezing met luisteroefeningen, gericht op het leren herkennen van stijlkenmerken
  • een themaboek met documentatie over leven en werk van de componist(en)
  • groepslessen: deelnemers spelen het repertoire voor elkaar en worden onder deskundige begeleiding gestimuleerd om de stijlkenmerken tot klinken te brengen
  • een slotpresentatie door deelnemers
  • een goed georganiseerde en zorgzame dag.

Hoe het verder ging

Er volgden vele pianodagen, die door een groeiend aantal enthousiaste deelnemers werden bezocht. Deelnemers kwamen uit heel Nederland.
Na Bartók passeerden de volgende thema’s de revue:

  • 2 – 1996 Dansen met Bach
  • 3 – 1998 Sergej ProkofjevVingerballet met een glimlach
  • 4 – 1999 Clara en Robert SchumannPassie en poëzie
  • 5 – 2000 Erik Satie en de Groupe des Six Bonjour, Paris!

Deze pianodagen vonden plaats in Kunstencentrum ’t Klooster in Woerden. Begin 2001 werd BUzziNG officieel een stichting, met in het bestuur een vertegenwoordiging van BUzziNG-oprichters, deelnemers en een docente methodiek van het Utrechts Conservatorium. Met subsidie werden vier bijzondere projecten met gastdocenten gerealiseerd:

  • 6 – 2001 Fortepianodag – Op vleugels van Bach naar Chopin. Sweelinck Museum Amsterdam, met conservator Gwen Savalli en fortepianist Arthur Schoonderwoerd.
  • 7 – 2002 Piano in de Polder – Van Jan van Dijk tot Klaas de Vries. Zeister Muziekschool, met componisten Nathalie Boogers en Willem Wander van Nieuwkerk.
  • 8 – 2004 Heitor Villa-Lobos – Bach in de jungle. Met percussionist Pepijn Zwaanswijk. Een recordaantal deelnemers bezocht de Zeister Muziekschool en voor het eerst was er ook in Den Haag een dag georganiseerd (Hogeschool Helicon).
  • 9 – 2006 Dans-en-de-piano. Met danseres Dorothée Wortelboer. Voor het eerst een locatie in Utrecht: het Utrechts Centrum voor de Kunsten aan het Domplein. En voor het laatst in Den Haag.
  • 10 – 2007 Jubileum: de tiende Pianodag. Met taart, workshops van gast- en BUzziNG-docenten, met als overkoepelend thema ‘quatre-mains’. Als kroon op de dag was er een inspirerende masterclass en concert door het duo Wyneke Jordans/Leo van Doeselaar.
  • 11 – 2009 Bohemian Rhapsody, kleurrijke pianomuziek uit Tsjechië. Met collega Šárka Hanrathová. Hetty en Flor waren ter voorbereiding in Praag en het themaboek werd met 51 pagina’s dikker dan ooit. UCK, Utrecht.
  • 12 – 2011 Theatrale Toetsen, over verbeelding bij pianospelen. Met theaterdocent Rata Kloppenburg. UCK, Utrecht.
  • 13 – 2013 Sergej Prokofjev – Vingerballet met een glimlach. Herhaling, Zeister Muziekschool.
  • 14 – 2014 Clara en Robert Schumann, passie en poëzie. Herhaling, Zeister Muziekschool.
  • 15 – 2016 Jeg elsker Grieg. Zeister Muziekschool.

Jub.taart

Presentaties, interviews, recensies

  • Bohemian Rhapsody. Recensie in: Akkoord Magazine, 2009/aug/sept. Over Bohemian Rhapsody, kleurrijke pianomuziek uit Tsjechië, het 11e themaboekje van BUzziNG. “… met een interessante inleiding waarin land, cultuur en taal worden besproken. Een nuttig, leesbaar en leerzaam naslagwerkje.”
  • “Het brengt mensen echt samen.” Interview met Flor Verhey, Stichting BUzziNG. K.F. Hein Fonds, Jaarbericht 2007, p. 24-25. “Heel belangrijk is ook de ontmoeting tussen deelnemers. Zeker voor pianisten aangezien zij vrijwel altijd alleen spelen.”
  • In de zomer van 2006 verzorgden Hetty en Flor namens EPTA Nederland een voordracht over BUzziNG (Villa-Lobos) op de Europese conferentie van EPTA Europe op Madeira.
  • Mirjam IJsseldijk. Stichting BUzziNG: inspirerende pianodagen voor amateurs. Gesprek met Flor Verhey en Hetty Floors. In: EPTA Piano Bulletin, 2006/1, p. 61-64. “Je ontdekt gaandeweg zoveel, je leert anders luisteren naar muziek. Ook van onze deelnemers horen we dat steeds weer: dat hun oren letterlijk zijn open gegaan.”
  • Maartje Mulckhuijse. BUzziNG laat stille snaren trillen. Interview met Hetty Floors en Flor Verhey. In: Pianowereld 2005 juni/juli, p. 40-42. “We vinden het leuk om thema’s te kiezen die op de rand van bekend gebied liggen. Iets wat je net niet ziet, zoekt of vanzelf bedenkt.”
  • In september 2003 presenteerde BUzziNG zich op de ‘materiaalbeurs’ van EPTA Nederland (Zaandam) met ‘Piano in de Polder’.
  • Piano in de Polder. Recensie in: Pianowereld, 2003/2, p.30. “Heel geschikt als kort overzicht van wat er na de oorlog aan moois is gecomponeerd. … Informatie die elders misschien niet zo gauw te vinden is. Alleen al de foto van een naakte Willem Breuker aan de piano maakt het waard daarvan kennis te nemen.”

Publicaties

  • Alle themaboeken van BUzziNG (zie elders)
  • Flor Verhey. Sergej Prokofjev – Vluchtige momenten met grootmoeder en de kinderen. In: EPTA Piano Bulletin, 2013/2, p.30-35.
  • Flor Verhey. Theatrale toetsen – over verbeelding bij het pianospelen. In: EPTA Piano Bulletin, 2011/1, p. 65-72.
  • Hetty Floors, Flor Verhey. Bohuslav Martinů, van kerktoren tot kosmopoliet 1890-1959. In: EPTA Piano Bulletin, 2009/2, p. 39-44.
  • Flor Verhey. Geschiedenis van het quatre-mainsspel in vogelvlucht. In: EPTA Piano Bulletin, 2008/1, p. 10-18.
  • Flor Verhey, Hetty Floors. Heitor Villa-Lobos, Bach in the jungle. In: EPTA Piano Bulletin, 2005/3, p. 41-49.